martes, 29 de mayo de 2012

Tekstbok

Tekstboka som jeg liker for klasser mine  er "Bitácora," av Ernesto Martin Peris og Neus Sans og Agusti Garmendia.
Tekstboka har blitt skrevet av tre kunnskapsrik (ekperter) om undervisning i spansk som fremmedspråk .
De er vant til å lage tekstboka og  nå bruker de deres erfaringer, med spennende nye (1)forslag  til klasserommet.



Denne tekstboka fortår  den pedagogiske materialen som  en diagram  eller ei loggbok.

"Bitácora" er en metafor fordi at det forstår tekst som den loggboken av studenten.
En  ny aspekt  av boka  er at det vil ha så mange loggbøker som det er elever i klasserommet . Studenten vil være i sentrum for læringsprosessen.



Leksikonet er et sentralt element. Læreren bør oppmuntre bygging av kunnskap.(2)
Aktivitetene (3)tillater å snakke om elevene verdens, derfor det må være effektiv og lønnsom i forhold til kommunikasjon og læring.
 Alle ønsker å lære hva som de brukes til å beskrive og diskutere sine livserfaringer.

   Det er målet for(4) språkopplæring og bør være målet for en god tekstboka

 Den tekstboka  tilbyr(5) en personlig refleksjon i en seksjon kalt "Agenda de aprendizaje», hvor studentene konstruere sin læring språk-og første leksikalsk-
Studentene må ta hensyn til deres behov (6), deres morsmål, verden rundt ham, og at som ønsker å lære å si på spansk.





1(propuestas)
2(fomentar construcción conocimiento)
3(permitir, ojo con tiltaltes, acusado)
(4)objetivo
(5) tilbyr (ofrece)
(6) tener en cuenta sus necesidades


No hay comentarios:

Publicar un comentario